Subject: TI-hüppe sihtasutus ja selle plaanid
From: "Marek Strandberg" <[email-masked]>
To: "info - AKI" <[email-masked]>
Date: Tue, 19 Aug 2025 13:52:10 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,
Tänaseks on tegevust alustanud TI-hüppe sihtasutus, mis on sõlmimas (või
ka juba sõlminud) erinevate tehisaru tootvate ettevõtetega (OpenAI, Google
- neist on nad teada andnud) koostööleppeid, mille eesmärgiks on muu
hulgas ka nende toodete litsentside soetamine ning nagu on aru saada, ka
erinevate hankelepingute sõlmimine nendega, et nad looksid süsteeme, mida
kasutada edaspidi koolides siis õpetamise eesmärgil.

Need ettevõtted ei toimi ei Eesti ega Euroopa liidu õigusruumis ning selle
tõttu on mul mõned küsimused:

Kui TI-hüppe sihtasutus sõlmib mistahes lepinguid tehisaruliste süsteemide
kasutamiseks vajalike litsentside soetamiseks, et neid Eesti koolides
kasutada ja jagab siis need edasi – kes siis vastutab isikuandmete
kaitstuse eest?

Tehisarusüsteemid on piisavat täiuslikud ning nendepõhised agendid on muu
hulgas suutelised revideerima ka kasutaja arvuti sisu nagu ka võrkude
sisu, kus see kasutaja toimib – kas asjaolu, et sedalaadi süsteeme loovad
ja jagavad USA ettevõtted vabastab neid siis kohalikest
andmekaitsereeglitest kinni pidamisest?

Kui TI-hüppe sihtasutus on sedalaadi toimingute vahendajaks ja saan aru ka
selle eest maksjaks, siis milline võib olla nende vastutus isikuandmete
kaitstuse asjus?

Kas teie huviiorbiidis on ettevõtted, millised vahendavad Eestisse
samalaadi infoteenuseid nagu seda on tegemas TI-hüppe sihtasutus?

Kas Eesti isikuandmete kaitse õigus ja AKI tegevused on ühelgi moel seotud
nende toimingute reguleerimisega, mida näiteks USA ettevõtted siinsete
kasutajate jälgimisel ja muul moel tegevusandmete kogumisel saadud
informatsiooniga peale hakkavad?

Kas teie asutus kasutab oma igapäevatöös mõnda tehisarusüsteemi (suurt
keelemudelit vms) ja kui siis milliseks otstarbeks?

Lugupidamisega
Marek Strandberg

teaduse- ja tehnikatoimetuse juhataja

Postimees Grupp

+372 55520108

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

postimees.ee